måndag 17 mars 2014

Första skoldagen

Hejsan svejsan!

Jag vaknade, för andra dagen i rad, av en skrikande fågel på fönsterbläcket. Här är våren i full gång men jag såg att det kommit massa snö i lilla Östhammar, otroligt skönt att slippa det. Vi åt frukost tillsammans här hemma och sedan gick jag med Paulines barnbarn Gabriel och hans vän till skolan.

Det är en väldigt stor skillnad på hur skolan fungerar i Sverige och här i England, dem har högre krav på eleverna på Ossett Academy än hemma i Sverige. Jag har gått på fem olika skolor i Sverige så där kan jag verkligen se skillnaden, Europaskolan som jag gick i på Södermalm i Stockholm påminner väldigt mycket om skolan här. Nog om det!

Skoldagen gick fort och det var väldigt roligt. Vi fick en rundvisning på skolan av en Head Boy och en Head Boy, sedan gick vi på första lektionen som var Performing Arts. Det var Year 7 som hade lektionen, så de är typ 11 år. De var SÅ duktiga! De spelade upp små sketcher som de hittat på för oss, så de hann alltså göra en sketch, lära sig den och visa den på en timme. Vi vart så imponerade! Efter den lektionen hade vi Engelska med Year 11, de är 15 år. Vi avslutade skoldagen med en lunch i kafeterian, och sedan promenerade vi till centrumet av Ossett och kikade runt en stund.

Jag skulle sedan hitta hem från centrum till huset jag bor i. Som tur är hade jag kartan med mig, så jag kom på rätt väg efter några felsvängar, hehe. Det tog cirka 30 minuter att gå, säkerligen för att jag gick fel ett par gånger. Hem kom jag i alla fall!

Idag är det Saint Patricks day förresten!! Det är egentligen en irländsk högtid men det firas lite på sina håll här i England med. Vi ska in på Students night i Wakefield och se vad som händer där.

Bjussar på en bild på hela ligan från York igår!
/Cornelia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar