måndag 24 mars 2014

Hemma i Sverige igen

Hej!
Igår eftermiddag landade vi alla på svenska marken igen. Det var väldigt blandade känslor, många tårar och skratt blev det från vi sa hejdå till vi var hemma. Det var även en lååång resa, först buss från Ossett till Manchester (vi åkte 06:15), sedan väntan på flyget som gick 10:15, sedan mellanlandning i Köpenhamn, där vi var updelade i två grupper, ett plan gick 14:25 och ett 15:20. Jag var på det senare planet, men Ebba på det tidigare. Jag landade 16:30 och var hemma cirka 18:15, så det var en 13 timmars resa totalt, (jag vet att det är 14 timmar men vi ställde om klockan i Köpenhamn så det blev en timme senare). Det kändes konstigt att komma hem, det känns som jag nyss gick ut från min dörr med resväskan och skulle iväg. Vår vecka gick otroligt fort, säkerligen för vi alltid gjorde något. En sammanfattning av är: lärorik, underbar, fylld av skratt, minnen för livet.

Jag har lärt mig en hel del engelska, redan efter en dag vågade jag prata mer och försöka mer, vilket ledde till att jag lärde mig en hel del. Jag har lärt mig om den engelska kulturen, mycket om landskapet Yorkshire, hur skolan fungerar och massa mer. Pauline, den underbara damen vi bodde hos, lärde oss massvis och kunde svara på alla våra frågor. Jag har inte bara lärt mig massa nytt, utan även fått nya vänner. Hela gruppen kom väldigt bra överens och vi alla hade kul tillsammans. Jag bodde som sagt med Ebba, som jag inte pratat med sen i nionde klass. Vi kom nära varandra och lärde känna varandra riktigt bra under resan, det ingick inte i det jag förväntade mig av resan, det är ett stort plus i kanten. Att lära känna vår underbara värdfamilj, vår extra mormor, så bra som vi gjorde är även ett plus i kanten. Jag och Ebba har redan börjat prata om ett återbesök, och att även åka till Irland.

Ni alla som går i tvåan och ser det här, tveka inte på att ansöka till resan nästa år. Det är bland det bästa jag gjort, och jag skulle gärna stannat i flera veckor till. Tack återigen alla inblandade, tack till lärarna på Bruks som gör det här möjligt och som är så otroligt härliga. Anders, Anna och Ingrid, tack för att vi fick vara en del av den här resan. Tack Christine för dit jobb med att vi svenskar får komma varje år. Tack alla värdfamiljer som tar emot oss. Det ni gör är så stort! TACK!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar